Een fatbike is net zo veilig als het gedrag van de bestuurder. Veel fatbikes zijn onveilig door de omgang met de maximum snelheid, ze gaan vaak te hard. Wanneer een fatbike harder gaat dan 25 km/u is het niet veilig op de Nederlandse wegen. In principe is een fatbike ontworpen als veilig vervoersmiddel met extra grip op onverharde wegen.
Inhoudsopgave
ToggleHouden aan de max. snelheid
Het grootste probleem met fatbikes is niet perse dat er vaak jongeren op fietsen, maar dat ze worden ingesteld om harder te gaan dan de maximum snelheid. Hierdoor wordt een fatbike onveilig.
E-bikes nooit zo populair onder jongeren
We gebruiken al jaren elektrische fietsen op de Nederlandse fietspaden. Normale elektrische fietsen waren onder jongeren echter nooit zo populair als fatbikes nu zijn. Een groot aspect hiervan is de uitstraling van de stoere fiets.
Gevaar herkennen op de weg
Als volwassenen fietsen, rijden en lopen we kijkend om ons heen en observeren we wat er mogelijk uit de straat links en rechts zou kunnen komen…
Jongeren hebben deze capaciteit nog niet in die mate ontwikkeld. Ervan uitgaand dat “er niets aan zal komen” fietsen jongvolwassenen vaak sneller dan verantwoordt. Ik deed dit ook toen ik 10 jaar, zo hard mogelijk achter een auto aanfietsen met vrienden, kijken of we hem in kunnen halen. Toch let je dan minder op de omgeving en probeert vooral je fiets recht te houden.
Zijn de materialen in fatbikes veilig?
De meeste fatbikes zijn van goede kwaliteit zodat een fatbike een aantal jaar meegaat. Dit houdt vooral in dat ze (zoals verwacht):
- Regenbestendig zijn
- Aluminium of stalen frames hebben uit één geheeld
- Dikke banden voor betere veilige wegligging
- Verlichting met een goede levensduur
Fatbikes zijn gemaakt voor ruig terrein, dus je mag ervan verwachten dat ze tegen een stootje kunnen. Omdat de ketting vaak vrij zit zonder volledige kettingkast, is deze ook makkelijk te herstellen.
Wat maakt fatbike onveilig?
1. Ongeschikte bestuurder
Als fatbike bestuurder houdt je natuurlijk rekening met andere weggebruikers. Wij zien veel rijgedrag van van fatbike bestuurders die niet op de weg horen zoals; crossen over voetpaden, te hoge snelheid, rijden door rood & meer dan 1 persoon achterop.
2. Max. snelheid te hoog
Veel fatbikes rijden harder dan 25 kilometer per uur, dit is niet toegestaan en maakt het gebruik van een fatbike onverantwoord. Op onze fietspaden mag je zonder kenteken simpelweg maximaal 25 kilometer per uur rijden. Omdat veel fatbikes harder gaan, wordt het straatbeeld i.c.m. fatbikes onveilig.
3. Jonge bestuurders
In Den Haag zie ik veel bestuurders die een jaar of 10 oud zijn op een fatbike, vaak nog met een vriendje achterop. Ik kan niet stellen dat het té jong is om op een fatbike te mogen rijden, want hier zit geen minimumleeftijd aan verbonden.
Toch lijkt het mij onverstandig om door de drukke straten van een stad te rijden op hoge snelheid, zowel op een e-bike als op een fatbike. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn zoon over 2 jaar met 25 km p/u naar school fietst, ga dan maar lopen… 🙂
4. Stoer sentiment i.p.v. functioneel
Omdat een fatbike vaak als pronkstuur fungeert, is het laten zien van maximale mogelijkheden onvermijdelijk. Echter hebben fatbikes vaak een maximale mogelijkheid om veel te hard te kunnen rijden. Hierdoor ontstaan helaas ongelukken op de weg.
5. Te sterke motor
Een elektrische fiets in Nederland mag een maximaal motorvermogen van 250 watt hebben, een klein aandeel van de fatbikes in de Nederlandse straten hebben een motor met 500 watt elektromotorvermogen. Dit is niet toegestaan en zorgt voor een té sterke elektrische fiets.
6. Geen verkeerskennis vereist
In feite kun je als 5 jarige op een fatbike stappen en mag je wegfietsen, er is geen schriftelijk examen of praktijkervaring nodig om op een fatbike te mogen fietsen.
In Californië proberen ze dit wel in de regelgeving te krijgen. Wanneer je hier geen rijbewijs hebt, mag je niet zomaar op een elektrische fiets rijden. Dit is natuurlijk ook een mogelijkheid voor Nederland.
Inmiddels zijn er cursussen verkrijgbaar over het rijden op een elektrische fiets met de basisvaardigheden die je moet kennen voor je op een fatbike of e-bike stapt. Ook praktijklessen worden steeds gebruikelijker.
Hoe veilig is een fatbike? – Conclusie
Een fatbike is een veilig vervoersmiddel, maar wordt onveiliger wanneer bestuurder zich niet aan de regels houdt. Een fatbike heeft dezelfde regelgeving als een elektrische fiets. Ook zijn de materialen in een fatbike van degelijke kwaliteit waardoor het rijden op een fatbike niet onveilig is.
Veelgestelde vragen (FAQ):
Is een fatbike een zwakke verkeersdeelnemer?
Een bestuurder van een elektrische fiets zoals een fatbike wordt gezien als zwakke verkeersdeelnemer ofwel; fietser. Wanneer een elektrische fiets harder gaat dan 25 km/u, wordt het eerder gezien als “gemotoriseerd voertuig”.
Is een fatbike WA verzekerd?
Een verzekering voor een elektrische fiets of fatbike is niet verplicht. Wel is het mogelijk een fatbike te verzekeren.
Hoeveel fatbike ongelukken per jaar?
Op dit moment worden ongelukken met fatbikes niet gedocumenteerd. Ze gaan de boeken in als ongeluk met “elektrische fiets”. Hierdoor zijn specifieke data over fatbikes niet bekend.