Laatste update op 24/05/2024 om 10:40
Fatbikes worden vaak vergeleken met scooters vanwege het uiterlijk. Een fatbike zit qua design tussen een fiets en een scooter in. Er zijn veel verschillen tussen een fatbike en een scooter. In deze blog leggen we alle verschillen uit.
Inhoudsopgave
ToggleFatbike vs Scooter in het algemeen
Fatbikes en scooters verschillen veel, vooral wanneer je kijkt naar de wettelijke kant van het verhaal. Een fatbike is een fiets, een scooter is een gemotoriseerde tweewieler. Er is (tot nu toe) veel meer wetgeving omtrent scooters dan fatbikes.
De voornaamste verschillen zullen hem dus zitten in de wetgeving. Maar ook qua design verschillen scooters en fatbikes van elkaar. Zo is de gemiddelde scooter volledig aangedreven door een benzinemotor, waar fatbikes alleen elektrische hulpmotoren hebben.
Kick&Move V20 | IVA E-GO S | |
Actieradius | 75 – 100 KM | 100 – 150 KM |
Gewicht | 35 KG | 72 KG |
Beoordeling | 4,7/5🌟 | 5/5🌟 |
Prijs | €1199,- (bekijk op Bol.com) | €2499,- (bekijk op Bol.com) |
Wat is een scooter
Een scooter is een verzamelnaam voor gemotoriseerde tweewielers, veelal met benzinemotor. Op een scooter vind je een blauwe kentekenplaat (25 km/u) of een gele kentekenplaat (45 km/u). Om op een scooter te rijden heb je een geldig rijbewijs nodig.
Scooters worden ook wel brom- en snorfietsen genoemd. Het is een geliefd vervoermiddel omdat ze wendbaar zijn in stadsverkeer, en je zonder moeite naar je bestemming brengen. Ze verbruiken ten opzichte van een auto ook zeer weinig benzine.
Wat is een fatbike
Een fatbike is een elektrische fiets met dikke banden. De elektrische hulpmotor helpt je bij het trappen, waardoor je minder kracht hoeft te zetten om snel vooruit te komen. Fatbikes zijn in korte tijd populair geworden vanwege het stoere uiterlijk en het comfortabele rijgedrag.
Je hebt geen rijbewijs of verzekering nodig om op een fatbike te rijden. Ook heb je geen helmplicht op een fatbike. De snelheid is begrensd op 25 km/u.
Fatbike vs scooter: Leeftijd, rijbewijs, verzekering
Er is flink wat wet- en regelgeving rondom scooters. Voor de wet worden scooters opgedeeld in twee voertuigen:
- Snorfietsen – 25 km/u – altijd op het fietspad
- Bromfietsen – 45 km/u – binnen bebouwde kom op rijbaan
Voor een snorfiets en een bromfiets moet je in bezit zijn van een rijbewijs. Dit kan via het speciale brommerrijbewijs (AM) of via een autorijbewijs. Je moet minimaal 16 jaar oud zijn om op een scooter te rijden.
Sinds januari 2023 hebben zowel snorfietsen als bromfietsen een helmplicht. Je moet dus altijd een helm dragen wanneer je op de openbare weg rijdt. Ben je in het bezit van een scooter? Dan is een WA-verzekering verplicht.
Fatbikes hebben een stuk minder regels. Er is geen helmplicht, je hebt geen rijbewijs nodig, en je hoeft ook geen verzekering af te sluiten. Voor een fatbike geldt geen minimale leeftijd.
We hebben de details verwerkt in de volgende tabel:
Snelheid | Min. leeftijd | Plaats op de weg | Verzekering | Helmplicht | |
Bromfiets | 45 km/u | 16 | binnen bebouwde kom: rijbaan, buiten bebouwde kom: fietspad | WA verplicht | Ja |
Snorfiets | 25 km/u | 16 | fietspad | WA verplicht | Ja (sinds 2023) |
Fatbike | 25 km/u | geen | fietspad | optioneel | Nee |
Fatbike vs scooter: Prijs & kosten
Fatbikes worden goedkoop gefabriceerd en hebben dus ook een lage aanschafprijs. De levensduur van de gemiddelde fatbike is echter wel korter. Op lange termijn ben je dus niet per se goedkoper uit. Ook is het makkelijker om een goede tweedehands scooter op de kop te tikken, dan een degelijke gebruikte fatbike.
- Gemiddelde prijs fatbike: € 1600
- Gemiddelde prijs scooter: € 2500
- Gemiddelde prijs e-scooter: € 3000
- Gemiddelde prijs tweedehands scooter: € 1000
Natuurlijk moet je ook rekening houden met extra kosten. Een fatbike is hier een stuk goedkoper. Je betaalt enkel voor de stroom die je gebruikt om hem op te laden, en voor het onderhoud. Een verzekering is optioneel.
Extra kosten voor een scooter moet je bijvoorbeeld denken aan: het behalen van je rijbewijs, verplichte verzekering, benzine, aanschaf van een verplichte helm, en onderhoud. Al met al ben je dus wat meer kwijt aan extra kosten voor een scooter.
Elektrische scooter vs fatbike
Een type bromfiets die steeds meer in opmars is, is de elektrische scooter. Deze is elektrisch aangedreven en is daardoor dus ook goedkoper in gebruik dan een benzine scooter. Ook maken ze een stuk minder herrie.
Een elektrische scooter en een fatbike werken dus beide op stroom. Maar er is een cruciaal verschil. Zo mag een elektrische scooter een gashendel hebben, terwijl een fatbike alleen trapondersteuning mag hebben. Hoewel het mogelijk is om een gashendel toe te voegen aan je fatbike, is dit illegaal. Je riskeert een boete en inbeslagname van je fatbike.
Elektrische scooters zijn zowel in brom (45km) als snor (25km) te vinden. Je betaalt voor de gemiddelde elektrische scooter zo’n drieduizend euro nieuw. Elektrische scooters worden ook vaak ingezet als deelscooters.
Fatbike vs scooter: Actieradius
De accu van de fatbike heeft een beperkte capaciteit, en daarmee ook een beperkte actieradius. De actieradius is hoeveel kilometer je kunt rijden op één lading (of benzinetank). In de onderstaande tabel zie je een vergelijking in de gemiddelde actieradius van een fatbike vs scooter.
Actieradius gemiddeld | Oplaadtijd | |
Fatbike | 50 tot 70 km | 6 uur |
Scooter | 100 tot 150 km | enkele minuten |
Elektrische scooter | 45 tot 75 km | 6 uur |
Het voordeel van een scooter is natuurlijk dat je erg vlot nieuwe benzine kunt tanken. Binnen enkele minuten ben je weer op weg met een volle actieradius. Zo kun je makkelijk lange ritten maken. Een elektrische scooter of fatbike is altijd beperkt in de actieradius van de accu. Je kunt tussendoor niet makkelijk op te laden om je rit langer te maken.
Fatbike vs scooter: Onderhoud
Een fatbike is qua onderhoud niet gemakkelijk. Zo weren sommige fietsenmakers de fatbike volledig, omdat het lastig is om onderdelen te vinden. De bouwkwaliteit van fatbikes is in het algemeen erg matig. Hoewel de fiets niet enorm veel onderhoud nodig heeft, is het moeilijk om deze te repareren wanneer dat wél nodig is.
Een benzine scooter is wat complexer, en heeft dus ook meer onderhoud nodig. Gemiddeld ben je aan onderhoud van een scooter zo’n 125 euro per jaar kwijt. Onderhoud aan een elektrische scooter is minder, omdat je minder bewegende onderdelen hebt en ook geen olie hoeft te vervangen.
Conclusie
De scooter en fatbike lijken misschien qua uiterlijk op elkaar, maar in de praktijk zijn ze erg verschillend. Het grootste verschil is de regelgeving. Zo moet je minimaal 16 jaar oud zijn om op een scooter te rijden. Een fatbike heeft geen minimum leeftijd.
Een fatbike is wat goedkoper, en je bespaart ook kosten omdat je bijvoorbeeld geen verzekering nodig hebt. De goedkope aanschafprijs van een fatbike heeft wel een nadeel, de bouwkwaliteit is matig en de goedkope onderdelen zijn moeilijk te vervangen wanneer ze het begeven.
Fatbike vs Scooter: Meest gestelde vragen
Is een fatbike een scooter?
Een fatbike is geen scooter, maar een elektrische fiets. Een gashendel op een fatbike is illegaal. Je hebt geen rijbewijs nodig voor een fatbike.
Waarom gaat een fatbike zo hard?
Fatbikes mogen niet harder dan 25 kilometer per uur. Ze worden echter vaak illegaal opgevoerd om veel harder te rijden.
Is een fatbike legaal in Nederland?
Zolang je fatbike geen gashendel heeft, en maximaal 25 km/u gaat, is deze compleet legaal op de openbare weg. Je hebt geen kentekenplaten, rijbewijs, of verzekering nodig.
2 gedachten over “Fatbike vs Scooter”
Wat is het verschil tussen een fatbike en bijvoorbeeld een Solex ooit bedoeld als rijwiel met hulpmotor net als een Mobylette EEG? 16 jaar, verzekering, valhelm! Verzekering :WA ouders bij minderjarigen of bij afwezigheid daarvan persoonlijke aansprakelijkheid ouders net als bij de brandstichtende meisjes in Alkmaar. Bij nalatigheid kinderen waarschijnlijk uitsluiting in WA verzekering ouders. Conclusie: een fatbike is een groot risico in vee opzichten
Fat Bikes need to be regulated immediately! Their riders (in my observation) typically, are overweight teenagers, from low income backgrounds and have no regard for pedestrians or other bike users.